Polyrytmi etc.

sunnuntaina, joulukuuta 04, 2005

Lapinlahden Linnut - Vedä Lärvit Matti Vanhanen!

Your Japanese Name Is...

Washi Kawashi


Että sellaista. Nyt kun pääsin taas vauhtiin niin puhunpa vielä asiaa tämän päivän aikana.

Washi Kawashi. Olisikin noin mukava ja rytmikäs nimi. Jota ei pystyisi lausumaan kännissä. Tosin minulle se ei olisi ongelma. Nimittäin minulla ei ole tapana juoda alkoholia. Sikäli en ns. alkoholin kohtuukäyttäjiä vastusta, mutta monasti on minulle tullut tunne, että he vastustavat minua.

Kaverini siteerasi tässä vähän aikaa sitten ilmestynyttä Aatos Erkon haastattelua Nyt-liitteessä. Siinä Erkko ilmaisi halveksintansa absolutisteja kohtaan. Hänen mielestään on käsittämätöntä, ettei ihminen osaa hillitä juomistaan muuten kuin olemalla juomatta kokonaan. Minä en käsitä. Eikö ensinnäkin ole hienoa että ihminen pystyy olemaan ratkeamatta alkoholismiin. Jos se on ainoa tapa pysyä selvänä niin mitä pahaa siinä on? Heikkouden tunnustaminen se vasta vahvuutta onkin. Ja toisekseen. Kaikki ihmiset eivät ole absolutisteja sen takia etteivät kestä viinaa. Saattaa olla etteivät he halua sitä. Itse henk. koht. en ole juonut alunperin sen takia koska se oli minulle tapa kapinoida vanhempia vastaan. Blogini, sinun ei nyt kuitenkaan kannata huolestua, sillä vanhempani ovat ihan kunnon ihmisiä.

Lapinlahden linnutkin saivat suhteellisesti näkyvyyttä tekemällä kansan syviä rivejä hivelevän laulun, jossa Matti Vanhasta kehotetaan vetämään lärvit. Tämä perustuu olettamukselle, että Vanhanen on tylsä persoona, jonka pärstävärkkiä värittäisi vain punkkupullon juominen. Minä en ymmärrä. Eikö ensinnäkin ole hienoa ettei asioitamme oikeasti hoitavalla ihmisellä ole tapana olla kännissä aina kuin mahdollista? Ja toisekseen, se on jokaisen oma ratkaisu, että juoko vai eikö. Tämä on jo aika helkutinmoista painostusta, vaikkakin huumorin varjolla (en kyllä kepua kannata, vanhempani kannattavat ihan tarpeeksi).

Antaa kaikkien alkoholinjuomatapojen kukkia. Nyt minun tekee mieli omenamehua.