Polyrytmi etc.

torstaina, tammikuuta 12, 2006

Horace Silver - Sayonara Blues

Tuo kappale on ehkä eräänlainen johdanto Tokyo Bluesiin. Ehkä hieman rauhallisempi paikka selvästi. Ei niin paljon pahiksia kuin Tokiossa.

Tänään puhuttiin rikollisuuden syistä. Sitä tutkii kuulemma krimonologia. Luin tietenkin aluksi vihreältä liitutaululta että Kimonologia. Siinä olisi tutkimusalue minulle. Saisi tutkia kimonoita jotka sikäli yleensä jo taideteoksia sekä myös sitä kontekstia eli ketkä näitä pitää ja mitä tapahtuisi jos näitä kimonoita ei olisi... Joskus minusta tuntuu, blogini, että olen puutteessa.

Mutta siis rikosten syistä. Jaoteltiin sosiaalisiin, psyykksiiin ja biologisiin syihin ongelma, johon ei tietenkään ratkaisua. Minun ehdotukseni tilanteen, mahdollisuuden, ratkaisevuudesta ei mennyt oikein läpi.

Perustelenpa sitten nyt. Sen lisäksi että tämä tarkoittaa konkreettista tilaisuutta, se tarkoittaa myös sitä että omistaa motiivin tehdä jotain. Pappa betalar-tyypin ei tarvitse napata edessä olevan lompakkoa, joten hänellä ei ole siihen myöskään omaan moraalinsa kannalta mahdollisuutta. Laitapuolen kulkijan moraali taas on taipuvaisempi.

Ja sitten miten me teemme rikoksia jos huomaamme pystyvämme niihin. Sehän se vielä merkittävämpää on: jos emme heti sano että tuo on väärin, ettei niin saa tehdä (tarkoitamme ettei niin voi tehdä, mutta sehän nyt on loppujen lopuksi mieletön väite, ettei muka teknisesti voi murhata (ellei kyseessä selkärankahalvaantunut tjmsv)) niin siis jos emme sano ettei noin saa tehdä niin sittenhän ihminen jatkaa tekemistä, jos siitä on hänelle hyötyä tai jos se vaan on helpoin ratkaisu. Esimerkki: nainen pitkän riidan jälkeen läpsäisee miestään naamaan. Mies hämääntyneenä vetäytyy vaan syrjemmälle ja taipuu riidassa. Nainen huomaa voivansa käyttää valtaa, joten hän alkaa pahoinpidellä miestään aina enemmän ja rankemmin, kunnes kohta mies joutuu sairaalaan ja kuolee sisäiseen verenmyrkytykseen, ja nainen etsii toisen miehen hakattavakseen. Sukupuoliroolit voivat olla toisinpäin tai molemmat miehiä tai naisia.

Pointtini on se, että on ymmärrettävä, ettei kenenkään ihmisen moraali pysy tiukkana loputtomiin. Sen takia laki ja järjestelmä ja terve järki.